Από την συνδυασμένη ερμηνεία των υπ' αριθμ. 2.1 και 18 όρων της εν ισχύ πρότυπης διακήρυξης ανοικτής διαδικασίας ως και των διατάξεων των άρθρων 22 και 134 του ν.3669/2008 δεν συνάγεται περιορισμός ως προς τη δυνατότητα συμμετοχής εντός της νέας προθεσμίας διενέργειας του επαναληπτικού διαγωνισμού, νέων οικονομικών φορέων που δεν είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον κατά την αρχική προθεσμία. Τουναντίον οι θεμελιώδεις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της προστασίας του γνήσιου και ελεύθερου ανταγωνισμού υπηρετούνται με την χορήγηση τευχών δημοπράτησης και σε όσους νέους οικονομικούς φορείς εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους να συμμετάσχουν στην επαναληπτική δημοπρασία, ούτως ώστε να καταστεί δυνατή η εκ μέρους τους υποβολή προσφοράς. Συνεπώς εφόσον ζητηθούν τεύχη δημοπράτησης από ενδιαφερόμενους, η αναθέτουσα αρχή δεν κωλύεται να τα παράσχει.
Σχετικά με το άρθρο 23.2.2α της αναθεωρημένης Διακήρυξης Δημοσίων Έργων – τύπου Β, αν η υπεύθυνη δήλωση των συμμετεχόντων πρέπει να αναφέρεται και στις δύο καταστάσεις της περίπτωσης (ι), "για την περίπτωση 1, 2, 5 και 7 του άρθρου 22 υποβάλλεται Υπεύθυνη Δήλωση που υπογράφεται από τον ατομικό εργολήπτη ή τον νόμιμο εκπρόσωπο της επιχείρησης και βεβαιώνει ότι η επιχείρηση ι) δεν τελεί υπό πτώχευση, εκκαθάριση , αναγκαστική διαχείριση ή δεν έχει κινηθεί σε βάρος του διαδικασία κήρυξης σε πτώχευση, εκκαθάριση, αναγκαστική διαχείριση..." , διευκρινίζεται ότι κατά την ορθή ερμηνεία του ανωτέρου, με την υπεύθυνη δήλωση ζητείται από την επιχείρηση να βεβαιώσει ότι δεν τελεί υπό πτώχευση, εκκαθάριση, αναγκαστική διαχείριση και επιπρόσθετα, ότι δεν έχει κινηθεί σε βάρος της διαδικασία κήρυξης σε πτώχευση, εκκαθάριση, αναγκαστική διαχείριση.
Η μη αναγραφή στην υποβληθείσα υπό του προσφέροντος υπεύθυνη δήλωση, του πλήρους κειμένου που προβλέπεται στην περίπτωση (i) του άρθρου 23.2.2.α του αναθεωρημένου πρότυπου τεύχους διακήρυξης ανοικτής διαδικασίας (Τύπου Β), με την παράλειψη δήλωσης ότι "δεν έχει κινηθεί σε βάρος του διαδικασία κήρυξης σε πτώχευση, εκκαθάριση, αναγκαστική διαχείριση", αποτελεί κατ' αρχήν απόκλιση από το λεκτικό που καθορίζει ο οικείος όρος της διακήρυξης και ως εκ τούτου αποτελεί κατ' αρχήν λόγο αποκλεισμού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον υπ' αριθμ. 24.1 όρο της πρότυπης διακήρυξης. Δέον ωστόσο να επισημανθεί ότι πρόκειται για πλημμέλεια δεκτική συμπλήρωσης, όπως άλλωστε παγίως δέχεται η νομολογία, σύμφωνα με την οποία είναι επιτρεπτή η συμπλήρωση υποβληθέντων όμως όχι η αναπλήρωση παραλειφθέντων εγγράφων της προσφοράς (ΣτΕ [Ασφ] 228/2013). Κρίνεται κατά συνέπεια ότι η αναθέτουσα αρχή έχει τη διακριτική ευχέρεια να καλέσει τον προσφέροντα να συμπληρώσει την συγκεκριμένη έλλειψη της κατά τα άλλα ορθώς υποβληθείσης υπευθύνου δηλώσεως και, εάν ο τελευταίος αρνηθεί ή παραλείψει την ταχθείσα συμπλήρωση, να προβεί στον αποκλεισμό του.
Το άρθρο 23.2.1 των αναθεωρημένων προτύπων τευχών διακήρυξης ανοικτής διαδικασίας προβλέπει "Οι εγγεγραμμένες στο Μ.Ε.Ε.Π. εργοληπτικές επιχειρήσεις θα προσκομίσουν, εφόσον κατέχουν, «Ενημερότητα Πτυχίου» για χρήση σε δημοπρασίες, σύμφωνα με την ισχύουσα κάθε φορά υπουργική απόφαση. Η Ενημερότητα Πτυχίου απαλλάσσει από την υποχρέωση προσκόμισης των αντίστοιχων επιμέρους δικαιολογητικών των περιπτώσεων του άρθρου 23.2.2, εκτός της περίπτωσης δ΄, η οποία δεν τις αφορά. Η Ενημερότητα Πτυχίου πρέπει, επί ποινή αποκλεισμού, να είναι σε ισχύ κατά την ημερομηνία παραλαβής των προσφορών. Στην περίπτωση που η φορολογική ή η ασφαλιστική ενημερότητα που αναγράφονται στην Ενημερότητα Πτυχίου έχουν λήξει κατά την ημερομηνία αυτή, προσκομίζεται υπεύθυνη δήλωση (του μεμονωμένου υποψήφιου ή του μέλους της υποψήφιας κοινοπραξίας) ότι ο συμμετέχων είναι ασφαλιστικά και φορολογικά ενήμερος κατά την ημέρα του διαγωνισμού και είναι σε θέση να αποδείξει την ενημερότητα αυτή, εφόσον αναδειχθεί μειοδότης. Εφόσον στην Ενημερότητα Πτυχίου δεν αναγράφεται ρητά ότι τα στελέχη του πτυχίου του διαγωνιζομένου είναι ασφαλιστικώς ενήμερα στο ΤΣΜΕΔΕ, ο διαγωνιζόμενος προσκομίζει επιπλέον της Ε.Π. ασφαλιστική ενημερότητα εν ισχύ για τα στελέχη αυτά. Δεν απαιτείται προσκόμιση ασφαλιστικής ενημερότητας από άλλα ταμεία, στα οποία ενδεχομένως είναι ασφαλισμένα τα παραπάνω στελέχη.."
Συνεπώς, στην περίπτωση που στην ενημερότητα πτυχίου, αναγράφονται τα στελέχη του πτυχίου του διαγωνιζομένου με υποχρέωση ασφάλισης στο ΤΣΜΕΔΕ, αλλά οι ασφαλιστικές ενημερότητες ως προς το ΤΣΜΕΔΕ έχουν λήξει, εφαρμόζεται η ρητή πρόβλεψη του άρθρου 23.2.1 και ο διαγωνιζόμενος προσκομίζει επιπλέον της Ε.Π., ασφαλιστική ενημερότητα εν ισχύ για τα στελέχη αυτά.
Η Απόφαση Φ.11321/25754/1696/15/12.2011 (Β 3127/30.12.2011) του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης "Χορήγηση Αποδεικτικών Ασφαλιστικής Ενημερότητας Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. μέσω Διαδικτύου" καθορίζει μεταξύ των άλλων το πεδίο εφαρμογής της, τη διαδικασία έκδοσης αποδεικτικών ασφαλιστικής ενημερότητας μέσω διαδικτύου καθώς και το είδος και το περιεχόμενο αυτής, με ειδική αναφορά στη χρήση της για συμμετοχή σε δημοπρασίες. Σχετικώς έχει εκδοθεί και η Εγκύκλιος 97 με α.π. Ε57/38-29.12.2011 ΑΔΑ: 45ΨΟ4691ΩΓ-ΥΕΚ. Κρίνεται κατά συνέπεια ότι, εφόσον η βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας έχει εκδοθεί σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην ανωτέρω Υ.Α., η βεβαίωση γίνεται δεκτή από την επιτροπή διαγωνισμού.